Nederlaag voor Kamerik in tumultueus duel

Zwammerdam 1

2 november 2019 14:30

Kamerik heeft een 0-3 nederlaag moeten slikken in de thuiswedstrijd tegen Zwammerdam.

De wedstrijd werd in de 67e minuut een kwartier gestaakt bij een 0-1 stand.

Kamerik kon geen vuist maken tegen een georganiseerd spelend Zwammerdam.

De bezoekers hadden veel dreiging over de zijkanten met snelle en balvaardige buitenspelers.

Daar tegenover stond een slordig spelend Kamerik die moeite had om de bal in de ploeg te houden en zo niet tot een fatsoenlijke aanval kon komen.

En werd het wel dreigend, dan volgde een zwakke voorzet vanaf de zijkanten.

De enige dreiging in de beginfase kwam via Remco de Wit die tot twee maal toe schuin alleen op de keeper kon aflopen, maar de afwerking kwam er niet.

Overigens had er zomaar 0-1 op het bord kunnen staan in de 1e minuut, maar ook Zwammerdam had in de opening het vizier niet op scherp staan.

Zo kabbelde de wedstrijd voort, met een beter Zwammerdam en een zoekend Kamerik.

Tot halverwege de eerste helft Tim Maarleveld de bal ongelukkig raakte bij het uitverdedigen en zo de bezoekers de kans gaf om doelman, en de aanvoerder van vandaag, Robert de Wit voor de eerste keer te verschalken. Ed Kooijman werd in de warming-up niet fit genoeg bevonden en kon zijn voetbaltenue weer omruilen voor zijn gewone kleding.

In de rust viel Rick Veenstra uit met hamstringklachten, hij werd vervangen door Jelle de Wit.

Na rust bleef het spelbeeld hetzelfde, al leek Kamerik steeds beter in het spel te komen, maar niet voldoende om echt gevaarlijk te worden.

Vanaf dat moment gebeurde er van alles en sloeg de vlam in de pan.

De scheidsrechter trok een aantal gele kaarten voor Zwammerdam wegens protesteren.

De “Dammers” konden een aantal beslissingen moeilijk verkroppen, iets wat uw verslaggever zich wel voor kon stellen.

Het leek alsof Kamerik weinig verkeerd kon doen in de ogen van de arbiter, en Zwammerdam niets goed.

Toen de spits van Zwammerdam wegens commentaar zijn 2e gele kaart kreeg, waren de rapen gaar.

Spelers van de bezoekers wilden verhaal halen maar werden weggeduwd door de arbiter die zichzelf in bescherming wilde nemen.

Toen ook trainer en de leider van Zwammerdam met twee rode kaarten moesten vertrekken, en er toeschouwers van de bezoekers het veld opkwamen, staakte de scheidsrechter het duel.

Na een kwartier, en verwijdering van de betreffende toeschouwers, werd de wedstrijd hervat.

Erg jammer dat een uiterst sportief duel met 2 ploegen die elkaar overduidelijk respecteerden, zo uit de hand liep.

Het is zo gemakkelijk om te zeggen “je moet gewoon je mond houden”, maar ik kan mij de frustraties bij Zwammerdam wel voorstellen, die zich overigens achteraf ook netjes excuseerde voor het feit dat er toeschouwers het veld op kwamen.

De bezoekers dus met 10 man verder en Kamerik op jacht naar de gelijkmaker.

Het deed dit erg onzorgvuldig, gehaast en zelfs een “beetje dom”, waardoor er geen echte druk op het doel van het tiental kon komen.

Wat is dan een beetje dom?

Nou, voorbeeldje: wanneer je diep gestuurd wordt en je kan alleen op de keeper af gaan, je ziet in je ooghoeken de grensrechter vlaggen en je beslist om te stoppen met lopen terwijl de scheidsrechter het vlagsignaal wegwuift.

Ander voorbeeld: je krijgt een vrije trap, die slecht wordt genomen en 4 seconden later staat Tim Maarleveld in zijn ééntje tegen 6 aanvallers.

Gelukkig speelde Zwammerdam dit niet goed uit, maar het was wel een teken hoe Kamerik in de wedstrijd zat, niet dus !

De bezoekers scoorden nog 2 keer uit een counter en Kamerik was dichtbij een treffer toen Wolther Kassies de bal hard op doel schoot.

De keeper redde goed en voorkwam hiermee een doelpunt.

Een verdiende overwinning voor Zwammerdam, een teleurstellend optreden van de thuisploeg.

Benoemenswaardig is het debuut van Justin ’t Hart, hij viel verdienstelijk in.

Volgende week gaan we naar Linschoten, daarna zijn we 2 weken vrij.