Een stukje geschiedenis

De voorloper van de huidige vereniging was voetbalclub "De Schutters", opgericht in 1931 door de voetballiefhebbers J. Verlaat (voorzitter), A.J. Blok (penningmeester) en J. Vianen (secretaris). Men speelde op het weiland van de familie Janmaat (van Teylingenweg 138). De nabijgelegen boerderij heette "Schuttersveld". De naam "De Schutters" was toen gauw geboren.

Van een douche was nog geen sprake, maar bij de familie v.d. Vlist werden mogelijkheden geschapen om zich in de keuken te wassen. Doelnetten waren nog te duur en werden dus niet gebruikt. Uit die tijd stamt dan ook de opmerking "De keeper moest weer eens vissen". Wel was men in het bezit van een echte lederen bal, dichtgeknoopt met een grove veter. Bij menig kopduel werden kostbare haren verloren. Eenmaal behaalden onze helden het kampioenschap. De heuglijke feit werd gevierd in café De Witte Sik te Teckop. De leden betaalden 25 cent per week, terwijl de toeschouwers bij de thuiswedstrijden 35 cent moesten ophoesten. Verzorger van het veld en tevens kassier was Arie Neuteboom. Ook op dorp werd men actief op voetbalgebied en er werd een zaterdagmiddagclub opgericht die speelde op het weiland van Van Vliet tegenover het gemaal. Tussen deze 2 ploegen werden heel wat vriendschappelijke partijtjes gespeeld.

Na enkele jaren verhuisde de club naar een veld bij de familie Kempen aan de Kanis. Daar was men in het bezit van een eigen kleedruimte, een omgebouwd kippenhok! Vanwege de geringe belangstelling ging de vereniging ter ziele. Echter, menig speler kreeg spijt en zo werd alles in 1939 in ere hersteld en speelde men weer op "Het Schuttersveld". Aan alle activiteiten kwam een einde door de inval van de Duitsers. Na 5 jaar was de bevrijding een feit en begon men weer aan voetballen te denken.

Op 12 maart 1946 werd de huidige vereniging heropgericht door hetzelfde eerder genoemde drietal Verlaat, Blok en Vianen. Men speelde wederom op "Het Schuttersveld", maar nu onder de naam "Voetbalvereniging Kamerik". Het eerste elftal kende o.a. de volgende namen: Jan Verlaat, Jac. Verlaat, Theo Samson, Adriaan Okkerman, Henk Vianen, G. Zinkstok, Jan Rijnbeek, Ton Okkerman, Krinus Bakker en Anton Verlaat. Dit elftal behaalde het kampioenschap in het seizoen 1948/1949.

De vereniging was begin vijftiger jaren toe aan een echt voetbalveld. Na diverse acties waarin met ludieke acties werd gevraagd om subsidie om een veld aan te kunnen leggen, was het in 1955 zover. De vereniging belandde op het weiland van boerderij van Leeuwen aan de Mijzijde 83. Drie oude Groene Kruis-gebouwtjes werden door handige leden omgetoverd tot één groot kleedlokaal. Tot 1975 was men hier te gast. In 1962 ontstond het tweede elftal en werd onder leiding van Jaap Massop een nieuw kleedlokaal gebouwd. Ook in 1962 werd de vereniging van een Rooms-Katholieke vereniging een Algemene voetbalvereniging.
Tweede elftal uit 1963

Boven van links naar rechts: Wim van Zijl, Antoon Janmaat, Theo van Echteld, Gerard van Zijl, Gerard Bouwman, Gerard van Beek. Onder van links naar rechts: Hans van 't Hoofd, Hans Berk, Piet Rijnbeek, Kees Pessel, Jan van Beek.

In 1964 werd er de eerste lichtmast geplaatst. De vereniging telde op dat moment 96 leden en 126 donateurs. In februari 1965 rolde het eerste exemplaar van het clubblad van de pers. In 1972 begon men met een nieuwe activiteit, namelijk zaalvoetballen in het dorpshuis. Een echte sporthal was er op dat moment nog niet.

In 1974 was het eindelijk zover. De plannen voor de aanleg van het sportcomplex en bijbehorende gebouwen waren gereed. Het grote bouwwerk kon beginnen. De kosten van het nieuw te bouwen clubgebouw werden begroot op 159.000 gulden. Door subsidies, vele acties, zeer veel zelfwerkzaamheid en een lening van 60.000 gulden kon de droom werkelijkheid worden. Eén van de topacties was de verkoop van loten met als hoofdprijs een echte auto. Trotse winnaar werd Tjeerd v.d. Werf. Op 16 augustus 1975 werd het nieuwe sportcomplex geopend. Er werd een wedstrijd gespeeld tussen de jeugdelftallen van Elinkwijk en Excelsior (1-3) o.lv. scheidsrechter Frans Derks en later versloeg Kamerik de amateurs van Volendam met 6-2.

In het seizoen 1975/1976 begon de zaterdagafdeling aan haar eerste seizoen. In de zomermaanden van 1977 trainden de Engelse profs van Ipswich Town op het sportcomplex van Kamerik ter voorbereiding van het AD-toernooi in Rotterdam. In 1980 werd de familiesportdag geïntroduceerd en moest de contributie voortaan per acceptgiro worden voldaan. In 1985 ontstond het Internationale A-juniorentoernooi wat nog altijd één van de hoogtepunten in het jaar is.

Onderstaand vindt u de jubileumuitgaven van de v.v.kamerik clubbladen!

Bron: 40 jaar v.v. Kamerik, 1986

VV_Kamerik_50_jaar.pdf