Stress, bowlingballen en 3 punten

Siveo '60 3

Daan Vroege (schot)
Joris van Schaik (vrije trap)

Mannen Zaterdag reserve, 3, 4e klasse 04

30 maart 2013 14:30

zelf

Door ziekte, blessures, schorsingen en andere (paas)verplichtingen was een team op de been te krijgen een moeilijke opgave. Tot overmaat van ramp werd op vrijdag duidelijk dat er ook geen scheidsrechter beschikbaar was. Deze bleek echter sneller gevonden dan fitte spelers. Waar een feestje op de vooravond van de wedstrijd al niet goed voor is...
Na een warming-up waarbij men hoopte de lucht uit de (bowling)ballen te schieten, floot de leidersman voor het begin van de beladen derby Kamerik - Siveo. Met Willem op de goal en Wesly, Kees, Emiel en Réne in de verdediging, stond er een goede basis en leek het er op dat het een solide wedstrijd zou worden.
De bal ging gemakkelijk van speler naar speler, waarbij Daan en Eric als spelbepalende spelers de lijnen uitzetten. Al snel bleek dat Siveo weinig grip had op de opkomende backs op en natuurlijk de welbekende rushes van Pieter over de flank. Die na lange tijd van afwezigheid weer eens aan de aftrap was verschenen.
De eerste twintig minuten was het spel verzorgd, had Kamerik een klein overwicht, maar werd dit niet omgezet in uitgespeelde kansen. Een 'onoplettendheidje' (of gemakje, Wesly?) in verdediging bood de Zegvelders een uitgelezen kans op 0-1, waar men dan ook dankbaar gebruik van maakten.
Na deze tegengoal werd het spel weer opgepakt als voorheen. De hardwerkende Martijn zorgde voor veel roering in de verdediging van de tegenstander en Joris en Michel waren continu aanspeelbaar. Na goed positiespel kreeg Emiel links op het middenveld de bal en kreeg hij de ruimte om op te komen. Een goede voorzet op maat voor Daan die de bal met een beheerste volley diagonaal in de goal schoot: 1-1.
De gelijkmaker was voor de aanvalsleider van de Zegvelders het moment om het één en ander om te zetten om zodoende grip op de zijkanten te krijgen. Hierna ging de wedstrijd gelijkmatig op, waarbij de grootste kansen voor Siveo waren. Gelukkig wist Willem een paar schoten goed te pakken en de bal uit een corner (en via de lat) over te tikken. Aan de andere kant was het voetballend goed, korte passjes en balvast, maar ontbraken vooralsnog grote kansen. Na een rush en goed doorzetten van Martijn, lepelde hij de bal op lat. Wellicht de grootste kans.
Het tempo was niet al te hoog, maar van beide kant werd er lekker gevoetbald met de nodige inzet. Na een goede loopactie kreeg Joris de bal in de voeten. Bij hij wegdraaien, werd hij neergehaald met een vrije trap op een goede positie tot gevolg. Joris nam zelf de vrije trap en met een goed bekeken en geplaatste schuiver langs de muur verschalkte hij de keeper: 2-1.
Tegen het einde van de eerste helft kreeg Siveo dé kans op de gelijkmaker. Na een mislukte buitenspelval ging de aanvalsleider van de Zegvelders alleen op Willem af. Echter, na een inhaalsrace kon Réne met een ultieme sliding de bal met zijn grote teen tot corner verwerken. Met een overtreding op Martijn gingen we de rust in.
Na de thee en met één wijziging, Sander voor Réne, begon Kamerik weer goed aan de tweede helft. Helaas verzuimde Kamerik de kansen af te maken. Gelukkig wist Siveo het net ook niet te vinden; stond Willem een paar keer goed opgesteld.
Halverwege de tweede helft kwam dé kans voor Joris op de 3-1. Echter, de Zegveldse keeper wist 1-op-1 knap te redden. Bij de actie van Joris leek er 'iets te knappen' in zijn bovenbeen en moest kort daarop noodgedwongen wisselen met Will. Ook Michel moest er met zijn weer opspelende kuitblessure vanaf. Voor hem kwam Réne terug binnen de lijnen.
Kort na zijn invalsbeurt mocht Will aanleggen voor een vrije trap op 3 meter buiten de zestien. De bal leek in het doel te verdwijnen, maar de Zegveldse goalie wist de bal uit de hoek te plukken.
Hierna werd Kamerik naar achteren gedrukt en ging Siveo voor de 2-2. Veel uitgespeelde kansen leverde het offensief niet op, enkel wat schoten van afstand. Aan de andere kant kwam er meer ruimte, maar Kamerik verzuimde daarvan gebruik te maken. De grootste kans was voor Martijn die zijn inzet op de lijn gekeerd zag. De laatste minuten was het  Siveo dat aanzette, maar Kamerik hield zonder al te veel moeite stand of zoals men vanaf de zijkant zei: "Siveo had nog een uren kunnen voetballen, maar de 2-2 was nooit gevallen."

Dankzij de overwinning ruilt Kamerik van plek met Siveo op de ranglijst. En ook Emiel is dankzij zijn assist een plekje gestegen in het topscorer-klassement.

Tenslotte nog een schouderklopje voor het debuut van de leidsman. Goed gefloten. Dit seizoen zijn we slechtere scheidsrechters tegen gekomen met meer ervaring. Een nieuwe carrière?!?